Wat maakt jouw werk bij Parcours zo interessant?
De doelgroep is heel rauw, heel echt en heel puur. De leerlingen zijn een spiegel. Ze hebben geen zichtbare handicap maar ze struggelen wel echt. Ze hebben vaak een stoere buitenkant waar veel onder verborgen zit. Soms moet je even tegen de frustratie prikken om te onderzoeken waar het zeer zit. Zo gauw we daarachter komen, kunnen we er ook iets mee. Mijn werk is dan ook nooit saai, we zijn altijd bezig met het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.
Waarom spreekt juist deze doelgroep jou zo aan?
Ik heb een tijdje op een andere school gewerkt. Toen heb ik gemerkt dat deze doelgroep, specifiek hier op Parcours, echt bij mij past. Dat heeft niks te maken met de andere school, die was hartstikke leuk maar deze doelgroep is wat me trekt. Dat rauwe, echte, pure, dat spreekt mij aan. Ik houd van echtheid en kan niet goed tegen onrecht, dat deel ik wel met de leerlingen. Ik vind het heel mooi als ik die zachte kant kan raken. En nog mooier vind ik het als ze zelf weer voelen dat ze er mogen zijn, dat ze veel waard zijn. Dat ze ontdekken wat ze allemaal kunnen. Werken bij Parcours geeft me heel veel voldoening, ik ben hier echt op mijn plek.
Hoe ga je bij de Topzorgklas te werk?
We hebben naast de Topzorgklas natuurlijk het VSO zoals op andere plekken. Wij bieden bij Parcours ook maatwerk, dat is de Topzorgklas. Dat is voor jongeren die in een klas zijn vastgelopen. We kijken samen met ouders, verzorgers en hulpverlening naar wat de leerling nodig heeft. Eén van de mooie aspecten van de topzorggroep is dat je één op één met onderwijs start. Wat ook heel mooi is van het concept is dat de leerlingen langzaam kunnen integreren in de klas op Parcours, dan gaat de leerkracht uit de Topzorgklas mee en wordt er gestart met bijvoorbeeld twee uur per dag. Er wordt steeds gekeken of er doorgegaan en uitgebouwd kan worden, of dat de leerling iets anders nodig heeft. We werken heel intensief samen binnen school, heel prettig. Dat moet ook want we zijn afhankelijk van elkaar, we doen het echt samen. We zijn allemaal stukjes in de schakel die we samen maken om de leerling te laten groeien.
Jezelf mogen zijn
Wij helpen leerlingen hun talenten te ontdekken. Want ieder kind verdient het om zijn of haar dromen na te jagen. En te worden wie zij ten diepste al zijn.